Singapore yeah!

20 januari 2015 - Malakka, Maleisië

De vlucht van Bali naar Singapore met Garuda verloopt zeer soepel. We staan als enige bij de check-in, het vliegtuig vertrekt stipt op tijd, we hebben weer 6 stoelen met z'n vieren, zijn in een mum van tijd het vliegtuig uit en bij de band staat de bagage al klaar. Met de taxi gaan we naar het hotel. Onderweg zien we hoge indrukwekkende gebouwen met van alles op het dak gebouwd en flitst het dynamische stadsleven voorbij. Mooi! Hotel is fijn, ruime kamer met 2 2-persoonsbedden. We zitten bij Orchard Road, grote winkelstraat vol shopping malls en winkels met de bekende merken. We eten nog snel iets kleins buiten de deur, voor een prijs waar we op Bali 3x uit eten konden ;-). Singapore is een prijzige stad, dat had ik al gehoord. Ach, we leven maar 1 keer!

Op dag 1 staat het Sea aquarium op Sentosa Island op de planning. Daar kun je met een kabelbaan naartoe, wat op zich al een belevenis is en je een mooi uitzicht over stad en eiland hebt. We besluiten local te gaan en pakken dapper de metro ipv de taxi. Dat is altijd weer even uitzoekwerk in een nieuwe stad. Waar is de halte, welke lijn moeten we hebben, waar koop je kaartjes en belangrijkst met ons wagenpark, waar is de lift? We moeten ook nog overstappen en zitten wel in 5 liften. Met onze 2 buggies banen we ons een weg tussen de gehaaste massa mensen die op weg is naar werk en staan we opgesteld als sardientjes in een overvolle metro's. We voelen ons er wel echt een beetje erbij horen zo. Alleen onze shabby outfits verraden ons, aangezien we daar nogal mee uit de toon vallen, tussen alle hip geklede en goed verzorgde mensen. Ach, boeien. Na het metro avontuur stappen we over op de kabelbaan. Geweldig, rustig hoog in de lucht zwevend genieten van de city skyline. Meisjes vinden het reuze spannend! Het ritje duurt max 10 minuten. Op Sentosa island pakken we de bus die langs verschillende attracties rijdt. De omgeving vind ik een beetje Amerikaans pretpark-achtig, een eiland vol attacties en vermaak en alles blinkend en fancy. Ons doel is het bezoeken van het S.E.A.  aquarium. Na de 20 minuten bus moeten we ook nog 10 minuten lopen. Als we eindelijk voor de ingang staan zie ik dat we al bijna 2 uur onderweg zijn. Het is alweer bijna lunchtijd haha!
Het aquarium is enorm indrukwekkend. Met als hoogtepunt een soort van bioscoopzaal, met op de plek van het scherm zeg maar, een meeeega aquarium met enorm veel vissen. Vooral de enorm grote superroggen die met hun vleugels sierlijk door het water 'vliegen' kan ik naar blijven kijken. Een bijbehorend muziekje versterkt de bijzondere sfeer. Zonder kinderen zouden we hier wel een uurtje kunnen blijven zitten kijken. Maar ja we zijn met kinderen dus binnen een uur staan we weer buiten. Voor de lunch kiezen we voor een Chinees dim sum / dumpling restaurant. Risico dat de meiden niets eten, maar ze moeten het maar eens proberen. Nina proeft van alles en eet best goed! Elisa is moe en eet niets. Gelukkig kan ze het prima hebben na al die Balinese pannenkoeken en andere volle borden van de afgelopen weken. Volgens mij is zij de enige die aangekomen is tijdens de vakantie. Nina is duidelijk haar laatste babyvet aan het kwijtraken en wordt steeds langer en dunner. Wij snoepen eigenlijk niet echt en zijn de hele dag in beweging.
Na de lunch kiezen we voor het gemak van de taxi om naar huis te gaan. Binnen 20 minuten staan we voor de deur! Wat een verschil met de heenreis haha!
Na een flinke en late middagslaap wandelen we naar een van de shoppingmalls in de buurt, waar een speeltuin zou moeten zijn. En dat klopt, klein maar fijn, de meiden kunnen even klauteren en rennen. Dan is het etenstijd en we kiezen voor een Italiaan, heerlijk weer eens een authentieke pizza en pasta.
' s Nachts gaat het helaas wat minder met Robert, bij wie de pizza of iets anders die dag duidelijk niet goed gevallen is. Hoe ironisch, 4 weken Bali zonder problemen en op dag 1 in het schone Singapore gaat het mis. 'S ochtends is hij nog niet lekker en ik ga alleen met Nina en Elisa in het hotel ontbijten. Ik smokkel een banaan en wat brood mee voor Robert zodat hij later iets te eten heeft als het weer beter gaat. Daarna ga ik met de meisjes zwemmen op het dak, daar is het zwembad. Zodat Robert nog even wat rust kan pakken. Dan lukt het misschien nog om er 's middags even op uit te gaan.
Dat lukt en we gaan naar een speeltuin in de Botanical gardens. Dit is een natuurlijke tuin voor kinderen met een gedeelte met watersproeiers en fonteintjes en o.a een boomhut met glijbanen. Heerlijk om even te spelen. We pakken daarna de taxi naar Kampong Glam, de Arabische wijk met een grote moskee en veel restaurantjes en winkeltjes. Gezellige sfeer met een mix van culturen. Heerlijk Turks gegeten!
Op de laatste dag gaan we naar de Gardens at the Bay, in Marina Bay. Daar is een grote speeltuin, wederom met water en ook klimrekken ed. Alles weer top verzorgd en veilig. Het waterspeeltuin fenomeen is hier razend populair. Kinderen, klein en groot, allemaal gekleed in een UV pak, rennen door de sproeiers en fonteinen heen en krijgen er geen genoeg van. Nina en Elisa moeten er erg aan wennen en vinden het maar niks al het water in het gezicht. Papa moet er aan geloven en moet perse mee. Ach, de kleren drogen snel op in de zon. In het zwembad gaan ze trouwens ook nooit kopje onder. Tja, wij zijn zelf ook geen waterratten. Misschien moeten we toch een beter voorbeeld geven en zelf eens vaker in het water plonzen.
 's Middags wandelen we door wat grote shoppingmalls vol blingbling en tierelantijnen. Via tunnels en bruggen wandel je van de ene mall in de andere. Ze zijn hier echt verzot op shoppen! We eten in Clarke Quay, een kade vol met restaurants en bars, erg toeristisch en niet echt onze smaak. Tja, hebben we dat ook gezien.
De nacht die volgt is onrustig. Het eten is duidelijk niet goed gevallen bij Elisa en ze is er flink ziek van. We zijn met zn drieën de halve nacht wakker, Nina slaapt gelukkig overal doorheen. De volgende ochtend besluiten we met de bus naar Maleisië te gaan. Dat is sneller en makkelijker tov de huurauto die we in de planning hadden. En erg welkom na zo'n brakke nacht. Op naar Malakka! Dag Singapore! We vinden Singapore geweldig, ik zou hier zo een tijdje kunnen wonen.
Om 13.00 vertrekken we, op 2 andere passagiers na hebben we de bus voor ons alleen. De stoelen kunnen zo goed als helemaal plat (wat een comfort vergeleken bij het vliegtuig!) en de meiden pakken hun middagslaap mee. Ik ben wat minder ontspannen, door de wijze waarop onze chauffeur ons over de snelweg loodst. Met een halve rijsttafel en een flesje limonade op schoot rookt hij de ene sigaret na de andere (hoezo verboden te eten en te roken in de bus??), maakt hij regelmatig rochel-en hoestgeluiden,  laat hij wat vieze luchtjes ontsnappen (en doet dan wel netjes het raam even open, dat dan weer wel) doet hij een soort van zelf-nekmassage en rijdt hij ver boven de toegestane bus snelheid. Met een noodgang halen we alles en iedereen in en zwabberen we vaak over de lijnen. Gelukkig geeft hij gehoor aan ons verzoek om het tempo te verlagen en het laatste uur zit ik iets rustiger in mijn stoel. Het landschap onderweg bestaat uit ontelbaar veel bossen van palmbomen, op heuvels, mooi om te zien.
We blijven 3 dagen in Malakka. Het hotel is mooi, nieuw en strak/hip ingericht. En zo ongeveer midden in een shoppingmall. Er staat een draaimolen pal voor het hotel dus we weten wat we morgenochtend gaan doen haha!
Tot snel!