Malakka en Kuala Lumpur

26 januari 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Waar was ik ook alweer gebleven....de afgelopen week hebben we de steden Malakka en Kuala Lumpur bezocht en waren we elke dag op pad. Ik heb eigenlijk geen tijd gehad om mijn verslag te schrijven. Tijd voor een update!
In Malakka zijn veel speelgelegenheden in de buurt, o.a. In de shoppingmall waar we praktisch in zitten met ons hotel, dus even ren-je-rottijd ingelast. Ook buiten zijn een paar speeltuinen en natuurlijk de draaimolen voor de deur. Er is zelfs een heus parcours met elektrische autootjes en scooters die kinderen zelf kunnen bedienen met een gaspedaal. Hoezo fietsen? Het is een hit en Nina heeft het meteen onder de knie.
Ik koop voor ons allemaal wat nieuwe kleren, de vlekken gaan er nu echt niet meer uit. De deet- en zweetstank ook niet haha! We doen een klein cultureel uitstapje naar een kerkje op een berg (heel veel trappen op, heel erg warm), waar allemaal Nederlandse graven liggen. Veel Nederlandse geschiedenis hier, aangezien Malakka in het verleden een Nederlandse kolonie was. Zie Wikipedia voor meer achtergrondinfo ;-) We eten hier voor het eerst van ons leven bij de McDonalds met de kinderen. Waarom weet ik ook niet. De eerste happen zijn zoals gewoonlijk best lekker, maar zodra je klaar bent heb je het gevoel dat je een bak vuilnis gegeten hebt. Wat het eigenlijk ook is natuurlijk. De indoor glijbaan en het cadeautje bij het happymeal zijn wel een succes. Ach, worden ze straks iig niet gepest op school omdat ze niet weten wat McDonalds is.
In het hotel zijn we praktisch de enige blondies, Malakka is ook voor Maleisiërs een toeristische bestemming. Dat zorgt weer voor veel ooohs en aahs als Nina en Elisa voorbij komen huppelen.  Het enorm grote hotel is een belevenis op zich, mooie moderne vormgeving, superkamer en een geweldig dakterras met bar en restaurant op de 22e verdieping, met mooi uitzicht over de stad. Hier eten we lekker 's avonds.
Na 2 dagen vervolgen we onze reis naar Kuala Lumpur, by bus. Deze tocht is minstens net zo spannend als de eerste, aangezien onze chauffeur gedurende de hele reis rustig door al zijn contacten scrollt en druk bezig is met berichten sturen en bellen. We zitten helemaal voorin en zien alles, het is geen fijn gezicht om hem met 1 hand aan het stuur en de andere hand aan zijn telefoon met een halve blik op de weg te zien bumperkleven op een vrachtwagen. Ik zweer busreizen in Maleisië nu echt af.
Gelukkig komen we veilig aan in Kuala Lumpur. Daar wacht ons een ruim 3-kamer appartement. Heerlijk die ruimte! Ieder z'n eigen kamer? Nee hoor! Uiteraard slapen we weer met z'n vieren in onze slaapkamer, het lijkt wel of we niet anders meer kunnen. De meiden willen ook pas slapen als wij ook op bed liggen...we zijn een echte 4-eenheid geworden. Dat zal even afkicken worden straks in Nederland. Het is wel lekker dat de meiden tikkertje kunnen spelen in de ruime woonkamer.
We laten ons betoveren door Kuala Lumpur. Wat een geweldige stad! Westers, modern en indrukwekkend met z'n hoge gebouwen met als stralend middelpunt natuurlijk de Petronas twin towers, die overal stralend bovenuit steken. Tegelijkertijd heerlijk rommelig Aziatisch met een mix aan culturen, mensen en religies. Iedereen kan zich hier thuisvoelen. Mensen zijn superaardig en behulpzaam. We looove Kuala Lumpur!
We beklimmen de Petronas twin towers, met een supersnelle lift die ons naar de 86e verdieping racet, met als tussenstop de brug tussen de beide towers. Wat een uitzicht! Elisa is precies 1 minuut geboeid en kijkt lekker Dora op de iphone. Nina vindt het reuzespannnend en kijkt goed in de rondte. We zien de enorme speeltuin in het park aan de voet van de torens, wat gek dat dat er opeens zo klein uitziet! Die speeltuin in het park is trouwens geweldig. Zoals veel speeltuinen hier bestaat hij uit deels heel veel normale speeltoestellen, waar het eigenlijk te warm voor is en deels water. Dit keer niet met 'enge' sproeiers maar eigenlijk een heel groot kinderzwembad waar het water tot je knieën komt en waar kinderen heerlijk in kunnen spelen. Onze niet-waterratten doen geen stap zonder ons maar dat vinden we helemaal niet erg, heerlijk om met je voeten in het koude water te baden als het zo warm is.
Een avond bezoeken we Chinatown, een drukke markt met smalle steegjes met talloze kraampjes met nep merkspullen en restaurantjes. We struinen rond, eten lekker Chinees eten op krukjes aan een tafeltje en kijken onze ogen uit naar alles wat langskomt en gebeurt. Overal wordt wel wat gebakken, gekookt of geroosterd. De mensen die er rond lopen komen uit alle hoeken van de wereld. We gaan helemaal op in alle geuren, kleuren en beweging. Geweldig om te zien. We kopen niets, behalve een bellenblaas pistool van een onmogelijk formaat dat we waarschijnlijk nergens in de koffer krijgen. Tja we konden het Indiase manke kleine meneertje met z'n karretje vol prullaria niet weerstaan, toen hij het onding al zo goed als in onze tas gestopt had voordat we het ook maar konden kopen.
Verder zijn we nog getuige van een serieus familiedrama in het appartement naast ons. We liggen allemaal in diepe middagrust in onze slaapkamer als we luide stemmen horen in een arabische of Indiase taal, iets in die richting. Er zit een tussendeur in de muur tussen hen en ons dus het is net alsof ze in onze kamer staan. Het gepraat wordt geschreeuw, het geschreeuw wordt gekrijs, er wordt gejammerd en gehuild en met dingen gegooid lijkt het. Dan gaan er een paar mensen de gang op. Ik kijk door het kijkgaatje in onze voordeur en zie 2 vrouwen in Oosterse gewaden en een man met een soort tulband op vechtend door de gang zwabberen. Er komt iemand van het hotel bij, die krijgt een duw en een vrouw schreeuwt dat de politie moet komen. Diezelfde vrouw schreeuwt continu 'my daughter'...nou ja we worden er niet vrolijk van. Ik hoop van harte dat het niet verder uit de hand loopt en er rare wapens tevoorschijn komen. Opeens voel je je dan heel kwetsbaar en onveilig met je kinderen. Na een kwartier schreeuwen worden ze afgevoerd en ze zijn gelukkig niet meer teruggekomen. Wat er aan de hand was zullen we nooit weten. Anyways, er zijn 200 appartementen in het gebouw en het gebeurt juist naast ons, hoe is het mogelijk.
De laatste avond nemen we weer een taxi naar het centrum. De chauffeur, die zo dik is dat hij zijn linkerarm uit noodzaak op de passagiersstoel moet leggen, heeft de muziek hard aan staan en zet hem nog iets harder zodra we instappen. De boxen kraken er van. Vervolgens begint hij keihard mee te zingen met een soort van Maleisische ballad, alsof er niemand achterin zit. Het lijkt op een beetje een mislukte Idols auditie. We hebben de grootste moeite om onze lach in te houden. Als hij vervolgens zegt dat Robert zo'n knappe man is en daarna keihard door zingt tot we op plaats van bestemming zijn, weten we het zeker. Deze taxirit staat met stip op 1 in de top 10 van vage taxiritten die we tot nu toe gehad hebben.
Plaats van bestemming is overigens Bukit Bintang, shoppingmall-  en eetparadijs. In shoppingmall Pavillion staat net als in andere malls het Chinese Nieuwjaar centraal in de grote hal. Deze wordt gesierd door een enorm goudkleurig standbeeld van een schaap/geit, met daaromheen allerlei versieringen en tierelantijnen, rode Chinese ballonnen en vrolijke Chinese feestmuziek met een moderne beat. En heel veel mensen die er foto's van maken. De kids worden aangestoken door de muziek en we maken een dansje op het rode feesttapijt. Als enige haha! Vanaf deze mall loopt er een enorme lange loopbrug dwars door de stad over de wegen heen en eindigt bij de Petronas towers. We komen hier na een kwartier lopen precies op tijd aan, om 20.30, om de fontein lichtshow mee te maken. Op de maat van muziek maken de fonteinen allerlei bewegingen en worden bijgestaan door lampen in verschillende kleuren. Iedereen zit op de trappen en bekijkt het spektakel. Erg leuk om mee te maken.
We hebben genoten van Kuala Lumpur. Nu op naar Langkawi, een eiland met prachtige stranden om de laatste week van onze reis door te brengen met zee, zon en strand. Fijne afwisseling na 1,5 week steden bezocht te hebben. Tot dan!