Happy Christmas!

24 december 2014 - Sanur, Indonesië

Vandaag is een bijzondere dag. Ja, het is Kerstmis, we zijn op Bali, we hebben nog 6 weken te gaan én niemand is nog ziek geweest, maar het meest bijzondere is dat we met z'n allen tot kwart voor 10 uitgeslapen hebben. Dat is serieus al 4 jaar niet voorgekomen..
Inmiddels zitten we alweer 2 dagen in Sanur. De laatste avond in Nusa Dua werd door o.a. een kinderkoor afgesloten. Geen ongecompliceerd kinderkoor zoals wij dat kennen, maar bestaande uit weeskinderen in de leeftijd van 18 maanden en 20 jaar. Met een kerstmutsje op zongen ze foutloos het ene Engelstalig kerstlied na het andere. Ik vond het hartverscheurend, omdat hun publiek inclusief onszelf, dat op een paar meter afstand stond, voornamelijk bestond uit kinderen met hun ouders. De directeur van het hotel, die de avond presenteerde, vertelde dat deze kinderen goed worden opgevangen en naar school gaan. Ik hoop het van harte en zat daar met een heel dubbel gevoel.

Het resort waar we nu zitten is ook mooi, al is het een niveau minder dan waar we zaten. Er zijn wat tattoo- ik neem mijn bier mee in het zwembad- Australiërs en het eten is gemiddeld. We hebben nu gewoon 1 kamer met z'n vieren en alles is net iets minder luxe. Helemaal niet erg, want luxe went veel te snel. Dat bleek uit de opmerking van Nina, toen ze onze nieuwe badkamer (van gemiddelde grootte) zag en verbaasd uitriep: dát is een kleine badkamer!! Tja, na die balzaal van 16 m2 met mega ligbad is elke badkamer klein.
De meisjes hebben het erg naar hun zin en vinden alles goed. Nina is helemaal blij met het zwembad en daar haar eerste vriendinnetje gemaakt, Jetske van 5, die met haar 2 broers van 6 en 7 en ouders hier kerstvakantie viert. De kinderen vermaken zich heerlijk met z'n allen. Wie zegt dat je naar de camping in Frankrijk moet om vriendjes te maken ;-) ? Elisa volgt haar grote zus op de voet en lijkt soms wel even oud in haar doen en laten. We krijgen vaak de vraag of ze een tweeling zijn en soms lijkt dat ook zo. Totdat zo nu en dan Elisa's twee-is-nee alarmbel afgaat en het tijd is om even flink in de weerstand te gaan. Het liefst op momenten dat we haar, midden in een bloedheet winkeltje, met man en macht in de buggy proberen te hijsen terwijl het zweet in stralen van onze ruggen afloopt, terwijl Nina van alles van de vieze grond aan het rapen is en 5 locals ons verwonderd aanstaren. Of wanneer we net allemaal plat liggen om te gaan slapen en ze vastbesloten is om deze nacht niet in haar tentje te slapen maar haar zinnen heeft gezet op het papa en mamabed, gepaard met oorverdovend geschreeuw dat ze 20 minuten volhoudt. Wij houden ook vol, totdat de buurvrouw boos komt aankloppen en we niets anders kunnen doen dan haar tussen ons in te nemen. We laten de pedagogische teugels zo nu en dan even lekker vieren en houden tijdens boze buien als beloning 'een groot ijsje' in het vooruitzicht. Tja, we hadden niet de illusie dat we de peuter en kleuterpuberteit thuis konden laten, het is iets dat er nu eenmaal bij hoort op deze leeftijd, ook op vakantie. Als er dan ' s avonds in het donker uit het tentje een lief stemmetje met een 'mama ik hou heel veel van jou en ook van papa' klinkt, smelten we weer. Of deze liefdesverklaring komt door dat grote ijsje of doordat we zo close zijn geworden de afgelopen 10 dagen, zullen we nooit weten ;-)

Vanavond is het kerstbuffet hier in het resort compleet met kerstman als het goed is. We hebben erg veel zin om een excursie te doen en tegelijkertijd blijft het zwembad lonken omdat het echt snikheet is. Dat merkten we toen we gister even een wandelingetje gingen maken richting winkels en restaurants die hier om de hoek zitten. We wisten eigenlijk niet hoe snel we weer thuis moesten komen om dat zwembad weer in te duiken haha! Zonder wind in de zon lijkt het wel 40 graden. Het is regenseizoen, maar sinds de noodbui tijdens ons supermarkt uitje heeft het geen druppel meer geregend en is de lucht strakblauw. Het is moeilijk om ons voor te stellen dat het thuis zo koud is én dat het december is nu!
We wensen iedereen een fijne kerst en laten snel van ons horen. Ik ga weer even verder in gevecht met het plaatsen van foto's dat ook met deze site niet helemaal soepel verloopt.
Veel liefs van ons vieren X