Back in NL

8 februari 2015 - Amsterdam, Nederland

Het is afgelopen. Onze vakantie, avontuur, ontdekkingsreis.....eigenlijk ons nieuwe leven, waar we aangewend geraakt zijn. Zo voelde het inmiddels. Als je zo lang weg bent krijg je vanzelf nieuwe gewoontes en gewenningen. Het werd normaal om samen in 1 kamer te slapen, de dag beginnen met heerlijk met z'n vieren in bed luieren om vervolgens een lekker ontbijt geserveerd te krijgen. Het was van iedere dag dat we mochten kiezen wat we wilden doen. Geen to do lijstjes, geen verplichtingen, geen huishouden, het dagelijks doel was om met z'n vieren de dag zo leuk mogelijk maken. Alles kon en alles mocht. Het was heerlijk dat mensen behulpzaam en vriendelijk waren, dat we prachtige plekken bezocht hebben, dat niemand zich met ons bemoeide en dat niemand iets verwachtte. Het was geweldig dat we prachtige wereldsteden en de mooiste stranden mochten bezoeken. Een enorm voorrecht waar je je pas echt bewust van bent als je op de terugweg bent. Natuurlijk was het niet altijd vrede en gezelligheid. De meiden hadden hun drukke en weerstand momenten op zijn tijd, meestal aan het einde van de dag, wanneer wij alleen nog maar op bed wilden ploffen om te lezen of tvkijken. Dan was het eerst een half uur worstelen om tanden te poetsen en ze naar bed te krijgen. Of tijdens het inchecken bij een nieuw hotel, als je er al een reis met bus, taxi of vliegtuig op hebt zitten en het laatste stukje wachten net teveel is. Wegrennen (natuurlijk richting een vijver oid), schreeuwen, over de vloer rollen in een statige lobby, terwijl de receptionist ons in slecht verstaanbaar Engels uitleg tracht te geven over de kamer en het hotel. Heel begrijpelijk en heel vermoeiend...voor iedereen.

Bali was geweldig en is niet zoveel veranderd tov 6 jaar geleden, behalve helaas het toegenomen afval op en naast de straten en hogere prijzen. Prachtige natuur en tempels, heerlijk weer, vriendelijke mensen en lekker eten. Het was kindvriendelijk in die zin, dat kinderen overal met open armen ontvangen worden. Niet-kindvriendelijk op het gebied van veiligheid en speelgelegenheden, zoals wij die in Nederland of sommige andere landen gewend zijn. Gelukkig hebben we ons prima vermaakt op 6 verschillende plekken en vonden we een mooie balans tussen spelen bij het zwembad of op het strand en excursies maken. Het was ook erg leuk om een tijdje in het rustige noorden te vertoeven, waar we nog niet eerder geweest waren.

Singapore was een totaal andere wereld. Strak, clean, modern, duur en druk! Mega chique shoppingmalls, schone straten, mensen allemaal netjes gekleed en dag en nacht druk. Het was leuk om de verschillende wijken te bezoeken, zoals Kampong Glam, de Arabische wijk. En het Amerikaans-achtige Sentosa island, dat een aaneenschakeling van pretpark-achtige attracties is. De speeltuin met watergedeelte in Marina Bay was geweldig.

Na Singapore stond Maleisie op het programma. Met de bus gingen we de grens over en bezochten we de steden Malakka en Kuala Lumpur. Vooral Kuala Lumpur heeft veel indruk op me gemaakt. Een geweldige mix van westers en Aziatisch. En weer…vriendelijke mensen. Als afsluiter trakteerden we onszelf op een weekje wit zandstrand op het eiland Langkawi, heerlijk!

Tijdens de reis zijn we nog closer geworden dan we als gezin al waren. Met name de meisjes zijn enorm naar elkaar toegegroeid. Tja, wat wil je, als je 8 weken lang elke dag de hele dag met elkaar speelt. Het samenzijn was erg fijn. Hoe intensief soms ook.

En nu…nu zijn we weer thuis. Een rare gewaarwording. Een temperatuursverschil van 30 graden, het tijdverschil en de dagelijkse to do’s die weer wachten maken het moeilijk om te wennen. Het liefst maak ik rechtsomkeert en vervolgen we ons avontuur. De meisjes hebben het echter reuze naar hun zin thuis. Ruimte om te spelen, al het speelgoed weer tot hun beschikking, wat extra leuk is als je er een tijd niet mee gespeeld hebt. Eindelijk weer lekker brood met kaas en natuurlijk fijn spelen met oma en opa. Dat zij zo vrolijk zijn helpt mij deze after-vakantiedip door. Bovendien start Nina met school aanstaande week, een nieuwe mijlpaal waar we naar uitkijken.

Als tijd en middelen het toelaten, willen we zeker nog vaker verre (lange) reizen maken met z’n vieren. Misschien Australie/Nieuw Zeeland, of midden-Amerika….wie zal het zeggen. Heerlijk om over te dromen en hopelijk in de toekomst te realiseren.

Hopelijk hebben we jullie ook geïnspireerd om nog vaker te gaan reizen, juist als je kleine kinderen hebt is zijn er zoveel meer reismogelijkheden op de wereld dan campings in Zuid-Europa. Juist met kleine kinderen is het nog goed te doen qua kosten en kleine kinderen hebben nog niet zoveel eisen. Ze zijn gewoon blij om met je samen te zijn, waar en wat maakt niet uit eigenlijk. Het was superleuk om een total andere wereld door de ogen van onze kinderen te zien.

Bedankt iedereen voor het meelezen en de reacties!

1. Tikva:
    10 februari 2015
    Welkom terug in Nederland. Nu weer wennen aan de kou en het leven vol verplichtingen. Die mooie ervaringen nemen ze je in ieder geval niet meer af!. Zouden jullie het misschien leuk vinden om mee te werken aan een digitaal interview voor gezinopreis.nl om ook tips te geven voor ouders met soortgelijke plannen?